3/7/14

Ποιος βαριέται να διαβάσει κλίμακες;

Χωρίς να είμαι πιανίστας αλλά κουβαλώντας πίσω μου μια πολυετή (ας είναι ως επί των πλείστων άνευ σημασίας) μαθητική θητεία στο όργανο, μπορώ με σχετική βεβαιότητα να πω ότι ένα από τα συχνότερα προβλήματα που πολλοί μαθητές παρουσιάζουν είναι η εκμάθηση των κλιμάκων στις διάφορες μορφές τους. Δεν θα γράψω κάτι καινούριο αν αναφέρω ότι συχνότατα αντιμετωπίζονται ως βαρετές ασκήσεις από τις οποίες ο κάθε μαθητής προσμένει να απαλλαχθεί, ας πούμε για πάντα, κάπου στα μέσα της ανωτέρας.


Μελετώντας την εργογραφία που το ABRSM προτείνει φέτος για το 5ο Grade του πιάνου, έπεσα πάνω στο La Joyeuse του Rameau. Το σύντομο αυτό κομμάτι, όπως άλλωστε δηλώνει και ο δευτερεύων τιτλός του, έχει μορφή Rondeau και η κατασκευή της μελωδικής και αρμονικής υφής του είναι βασισμένη κατ' εξοχήν στα αρμονικά διαστήματα τρίτης μέσα στη Ρε Μείζονα και στις γείτονες τονικότητες.



Κατ' αρχάς προτέινω στους μαθητές πιάνου τη διεξοδική μελέτη και αρμονική ανάλυση του εν λόγω μικρού μουσικού έργου:





Την παρτιτούρα ολόκληρης της συλλογής "Κομμάτια για Τσέμπαλο" μπορείτε να βρείτε από το IMSLP πατώντας εδώ.



Στη συνέχεια, φανερά επηρρεασμένος από τον Richert και τις διάσημες, κλιμακοειδείς, σπουδές του για Φλάουτο, αγγάρεψα το Sibelius να μεταφέρει το Refrain του  La Joyeuse (ΜΜ1 -8) σε όλες τις κλίμακες (μείζονες και Αρμονικές Ελάσσονες) έτσι ώστε να αποτελέσει το έναυσμα για μια ίσως λίγο πιο "ευχάριστη" μελέτη των κλιμάκων, στα διαστήματα της 3ης, της 6ης και της 10ης. Την παρτιτούρα μπορείτε να κατεβάσετε πατώντας εδώ.



*Είναι αυτονόητο ότι η εν λόγω άσκηση μπορεί να παραλλαχθεί από πλήθος συνδυασμών άρθρωσης, δυναμικής και ρυθμικών μοτίβων.



Τέλος, αναμφίβολα ευεργετικό θα είναι αν ο μαθητής καταπιαστεί με κάποιο ανάλογο απόσπασμα από τα κομμάτια που έχει μελετήσει ως τώρα και, με τον ίδιο τρόπο, δημιουργήσει και μελετήσει τις δικές του σπουδές.